Programmabegroting 2019

Bedrijfsvoering

Wat gaan we daar voor doen?

Wat gaan we daar voor doen?

Om de sturing op de genoemde criteria verder te ontwikkelen en te verbeteren, mede in relatie tot externe ontwikkelingen, werken wij in 2019 aan de volgende activiteiten:

Digitalisering

Informatiebeleid
In de Toekomstagenda van PNH zijn de gevolgen van de informatiemaatschappij als belangrijk thema aangemerkt. “Digitalisering en snelle technologische ontwikkelingen hebben een steeds grotere impact op de inhoud van ons werk en op onze manier van werken. Hoe we hier als organisatie en medewerkers mee omgaan, vergt meer onderzoek en permanente aandacht en ontwikkeling.” De wijze waarop wij onze i-activiteiten organiseren verdient daarom ruime aandacht. Om de sturing op i-activiteiten te verbeteren hebben we een informatieagenda opgesteld langs een aantal strategische programmalijnen.  
Verbetering digitale dienstverlening
De provincie wil een transparante, open en toegankelijke organisatie zijn waar intensief en gelijkwaardig wordt samengewerkt met onze buitenwereld, en waar verschillende informatie en data toegankelijk wordt gemaakt voor de buitenwereld. Daarvoor maken we de provincie digitaal toegankelijk voor iedereen, en bieden we informatie, data en gegevens zoveel mogelijk actief en aan de voorkant aan. Tenzij er een wettelijke of bestuurlijke noodzaak is dit niet te doen. Projecten die binnen dit thema vallen zijn project Open WOB, Open Data, Digitaal 2020 en Doorontwikkeling van de Website.
Inrichting van gegevensmanagement
Als provincie willen we data-excellent zijn. Dat betekent dat gebruikers (zowel intern als extern) kunnen beschikken over data van de provincie die openbaar zijn, op een veilige manier en op het juiste moment, en met kwalitatief juiste gegevens. Op basis van deze data kunnen nieuwe producten en diensten ontwikkeld worden die invulling geven aan de kerntaken en maatschappelijke taken van de provincie. Het komende jaar richten we een Datalab in, organiseren we de Data-governance (regels en richtlijnen) en onderzoeken we op welke terreinen we onze inzet op datagebied moeten intensiveren.
Verbetering van de bedrijfsvoering
Projecten met als doel optimale ondersteuning van de bedrijfsvoeringprocessen hebben betrekking op een breed spectrum, van eigentijds sturen en verantwoorden en gebruikersgemak tot het opnieuw inrichten en verbeteren van documentmanagement en workflowmanagement.
Het programma Optimaal Digitaal bereidt de provincie Noord-Holland voor op optimaal digitaal werken en samenwerken aan en met bestanden. Daarnaast richt we ons op de verbetering van bedrijfsvoeringprocessen, zoals Verbetering Digitalisering Rode Minuten en Verbetering Financiële Informatievoorziening.
Voorbereiding op de werkplek van de toekomst
Het programma Nieuw Technisch Fundament realiseert een nieuwe technische fundering voor de ICT van de provincie. Door slim gebruik te maken van ICT diensten binnen de publieke ‘cloud’ en met een sterke focus op kennisontwikkeling in en buiten huis. Hiermee zorgen we voor een meer flexibele ICT Infrastructuur, hebben we als provincie meer controle over onze ICT en zijn we niet meer afhankelijk van één ICT dienstverlener. Doel is om dat over een paar jaar alle functionaliteiten en informatie gebruiksvriendelijk en overal, altijd en veilig beschikbaar is op elk apparaat. Belangrijkste projecten zijn: Office 365, Identificatie en autorisatieplatform, Nieuwe cloud/online werkplek.
De IV-basis op orde
Door de sterk toenemende wettelijke verplichtingen op het gebied van informatiebeveiliging en privacy, informatie-uitwisseling en het beschikbaar stellen van data (open data) zijn aanpassingen nodig aan de ICT & informatievoorzieningsinfrastructuur van de provincie. Deze aanpassingen hebben te maken met ICT-architectuur, informatieveiligheid, kennis- en informatiemanagement, portfoliomanagement, inrichting en sturing (‘governance’) en informatiebeheer.

Communicatie

Communicatie draagt bij aan het creëren en benutten van kansen. Dat doen we door samenhang te creëren in de thema’s die belangrijk zijn voor de provincie, maar vooral in de thema’s die de inwoners van Noord-Holland belangrijk vinden. We weten de aansluiting te vinden bij de beleving van de belangrijkste doelgroep. Niet gedacht vanuit middelen, maar vanuit de verwachtingen van de buitenwereld. Van buiten naar binnen. Daarmee vergroten we de communicatiekracht en wordt de meerwaarde en legitimiteit van de provincie zichtbaar. We faciliteren de boegbeelden van de provincie om als organisatie communicatiever te worden en effectiever in de themacommunicatie. Communicatie zorgt voor focus en keuzes in de onderwerpen die buiten leven. Scherpe keuzes maken betekent ook loslaten en draagvlak creëren voor de keuzes. Communicatie speelt een verbindende rol tussen de thema’s en tussen bestuur en de verschillende onderdelen van de organisatie. Uiteraard blijft het vakmanschap op het gebied van bijvoorbeeld schrijven, woordvoering, crisiscommunicatie en sociale media daarbij de basis.
Speerpunten in 2019 zijn:

  • Opkomstbevordering voor verkiezingen Provinciale Staten;
  • Opstellen van een nieuwe communicatiestrategie;
  • Personaliseren en regionaliseren online communicatiemiddelen, te beginnen met digitale nieuwsbrief NH Weekbericht;
  • Start inwonerspanel om inwoners te raadplegen over actuele onderwerpen;
  • Uitbreiding scholenprogramma, samen met Provinciale Staten;
  • Doorontwikkelen website en intranet;
  • Doorontwikkelen sociale media;
  • Actief persbeleid;
  • Provinciale organisatie communicatiever maken;
  • Jaarprogramma sponsoring en relatiemanagement uitvoeren.

Personeel en Organisatie

De Provincie Noord-Holland werkt aan een organisatie, die in staat is nu en in de toekomst adequaat in te spelen op toekomstige ontwikkelingen, eisen van stakeholders en effectief is in het realiseren van haar ambities en maatschappelijke opgaven. Onze HRM-visie is gericht op het faciliteren van de organisatie binnen een dynamische omgeving.

Nieuw HRM-beleid komt tot stand in co-creatie, samen met de stakeholders, waarbij we inspelen op externe ontwikkelingen. We geven ruimte aan onze medewerkers om zich duurzaam te ontwikkelen tot zelfbewuste en extern georiënteerde ambtenaren.
In 2019 werken we verder aan de volgende hoofdthema’s:
Arbeidsmarkt & arbeidsvoorwaarden.
De verdere implementatie van de CAO 2017-2018 geeft invulling aan het goed werkgever- en werknemerschap. Het werken vanuit generieke functies en specifieke opdrachten, wordt binnen de organisatie steeds meer gemeengoed. Medewerkers hebben de beschikking over een eigen Persoonlijk Ontwikkelbudget, zodat ze zelf regisseur van hun eigen ontwikkeling kunnen zijn.
We zetten in op het verstevigen van onze positie op de arbeidsmarkt en het aantrekken en behouden van (jong) talent. Dit doen we onder meer in samenwerking met andere partijen, zoals de Metropool Regio Amsterdam, waarmee we een gezamenlijk trainee-traject hebben.
Flexibiliteit en beweging: Strategische personeelsontwikkeling
PNH kiest voor  Strategische personeelsontwikkeling  (SPO) als een doorlopend proces waarin balans gezocht wordt tussen de te bereiken (maatschappelijke) doelen en het daarbij behorende hoogwaardige personeelsbestand.
Op hoofdlijnen leidt dat tot het volgende:

  • Brede(re) duurzame inzetbaarheid van medewerkers.
  • (Meer) sturing op de benutting van kwaliteiten, met meer aandacht voor gedragscomponenten (kernwaarden), vaardigheden en ambities als creativiteit, kritisch denken én leervermogen.  
  • Continuering bijhouden van specialistische vakkennis.  
  • Capaciteitssturing, met meer maatwerk bij arbeidscontracten.

Leiderschap en talentontwikkeling.
We zetten permanent in op persoonlijk leiderschap en talentontwikkeling. Naast het aanbieden van individuele leertrajecten investeren we stevig in concern brede leerlijnen, die het lerend vermogen van de gehele organisatie versterken. We zorgen voor een inzichtelijk ontwikkelaanbod voor leidinggevenden en medewerkers, stimuleren het effectief gebruik van opleidingsbudgetten en stimuleren het werken vanuit onze kernwaarden.
Integriteit
Dilemma’s maken onderdeel uit van het dagelijks werk. Integriteit blijft daarom een belangrijk onderwerp om over in gesprek te gaan. Bij goed bestuur en goed ambtenaarschap zijn de volgende waarden belangrijk: verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid, autonomie, professionaliteit, transparantie, betrouwbaarheid en eerlijkheid. Jaarlijks doen wij in een ‘jaarverslag Integriteit’ verslag over hoe de provincie vormgeeft aan de verschillende aspecten van integriteit.
Diversiteit
Binnen de provinciale organisatie is op het gebied van o.a. geslacht, afkomst en gezondheid onder het zittend personeel zichtbaar sprake van diversiteit. Deze lijn wordt ook doorgetrokken naar het werving- en selectiebeleid m.b.t. nieuw personeel, waarbij wij meer jong talent willen aantrekken en behouden. In het beleid van de provincie gaan wij uit van het bredere begrip “inclusief werkgeverschap”: het in dienst nemen van mensen met inzet naar vermogen. Het doel is hierbij om te komen tot een divers personeelsbestand waarin iedereen, ongeacht diens achtergrond, welkom is. Hieronder vallen ook de garantiebanen die gerealiseerd dienen te worden conform de afspraken uit het Sociaal Akkoord en de Participatiewet.
De provincie Noord-Holland heeft in het kader van de Participatiewet de opdracht om vanaf 2015 tot en met 2023 stapsgewijs 37 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te plaatsen, waarbij er ieder jaar tenminste vijf nieuwe plaatsingen gerealiseerd moeten worden. Voor de uitvoering van de Participatiewet hebben PS besloten om in de begroting vanaf 2015 extra budget beschikbaar te stellen. Voor 2018 zijn halverwege het jaar in totaal twintig plaatsingen (19,84 fte) reeds voorzien. Wij liggen weliswaar hiermee op schema voor zowel de Banenafspraak als de Quotumregeling, maar de opgave voor het realiseren van garantiebanen blijft voor de komende jaren onverminderd groot.
Diversiteit van ons personeelsbestand is belangrijk en wij zijn hierin ook op zoek naar kansen bij vacatures en leerplekken, zoals stageplaatsen en traineeships.
Flexibele capaciteitssturing
De provincie Noord-Holland wil een wendbare organisatie zijn. Daarom zijn wij in 2016 gestart met een project om te komen tot een meer flexibele en innovatieve sturing op de personele formatie en bezetting vanuit het oogpunt van efficiency, kennisbehoud en kwaliteitsverbetering. Daarbij geldt dat er binnen de provincie sprake is van structurele werkzaamheden, opdrachten en werkzaamheden die vooral vanuit de politieke dynamiek om aandacht vragen. Bij de structurele werkzaamheden gaat het om de wettelijke taken van de provincie en de PIOFACH-taken (Personeel, Informatievoorziening, Organisatie, Financiën, Automatisering, Communicatie en Huisvesting). Bij opdrachten gaat het om projecten met een duidelijk begin en een eind waarvoor afzonderlijk geld beschikbaar is gesteld (bijvoorbeeld investeringskredieten). Deze verschillende soorten activiteiten vragen qua capaciteitssturing om een andere meer innovatieve manier van organiseren. Ook de wijze waarop bepaald kan worden welke capaciteit nodig is voor ieder soort activiteit verschilt. En ook de vraag hoe die benodigde capaciteit ingevuld wordt (met vast eigen personeel, tijdelijke contracten of met inhuur), is voor iedere soort activiteit anders. Uitgangspunt daarbij is de in de CAO 2017-2018 vastgelegde matrix :

Duur taak / opdracht

Contractvorm

>5 jaar

Aanstelling voor onbepaalde tijd

>1 jaar tot 5 jaar

Aanstelling voor bepaalde tijd tot de duur van de taak c.q. opdracht

<1 jaar

Inhuur

Dit betekent dat ook voor het totaal van de opdrachten (waarvan de dekkingsbron per afzonderlijke opdracht incidenteel beschikbaar is gesteld) gekozen kan worden voor het aannemen van ‘vast’ personeel. Daaraan gaat een risicoafweging vooraf, waarbij wordt gekeken naar de omvang van het werk in de komende jaren, het beschikbaar budget, het verschil in kosten tussen eigen personeel en inhuur, het strategisch belang om een dergelijke functionaris ‘in eigen huis’ te hebben en de beschikbaarheid van dergelijk personeel in de markt.
Het betekent dat we primair kijken naar het soort werk dat we de komende jaren hebben (in kwalitatieve en kwantitatieve zin). Via periodieke rapportage in deze paragraaf informeren we uw Staten over deze meer eigentijdse en flexibele sturing. Het gaat erom dat we weten welke capaciteit er nodig is voor de realisatie van onze doelen en ambities en dat we daar zo efficiënt mogelijk invulling aan kunnen geven. Jaarlijks zal bij de begroting en de jaarrekening in de paragraaf bedrijfsvoering inzichtelijk worden gemaakt hoeveel capaciteit er in totaliteit geraamd of ingezet is en wat dit gaat kosten / heeft gekost (zie hieronder ‘Wat gaat het kosten’).   

Fiscaliteit

Vennootschapsbelasting (VPB)

Met ingang van 1 januari 2016 is PNH als gevolg van een wetswijziging vennootschapsbelastingplichtig geworden voor de activiteiten waarmee zij in fiscaal opzicht een onderneming drijft. De wet- en regelgeving omtrent de vennootschapsbelasting alsmede wijzigingen in lopende activiteiten en/of nieuwe activiteiten worden blijvend gemonitord. Over het boekjaar 2016 is er een uitgebreide analyse gedaan van de activiteiten op basis van de realisatiecijfers over dat jaar. Vooralsnog wordt de aangifte vennootschapsbelasting ingediend voor de deelname van 40% van PNH in PolanenPark CV. Deze deelneming is fiscaal transparant waardoor het resultaat (zowel positief als negatief) bij PNH belastbaar is. De verwachting is dat de deelname in PolanenPark CV - op basis van de huidige informatie en cijfers van de grondexploitatie - voor boekjaar 2019 leidt tot een vpb-last bij PNH van circa €23.000.
BTW
Het btw-regime van diverse (grootschalige) projecten en activiteiten wordt met, en op initiatief van, betrokken sectoren besproken en geanalyseerd. Indien noodzakelijk wordt er afgestemd met de Belastingdienst. Momenteel lopen ten aanzien van een aantal (grootschalige) projecten en activiteiten inzake het btw-regime afstemmingen of zijn afstemmingen recent afgerond. Inzet is om voorkomende btw-vragen organisatiebreed op te pakken en daar waar nodig de afdelingen te ondersteunen met advies. Onderzocht wordt in hoeverre nadere implementatie en borging in de processen ten aanzien van btw verder mogelijk en noodzakelijk is.

Loonheffingen

1. Wet DBA
Met ingang van 1 mei 2016 is de Verklaring arbeidsrelaties (VAR) afgeschaft en vervangen door de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (Wet DBA). Deze wet maakt opdrachtgevers mede verantwoordelijk voor de juiste (fiscale) beoordeling van arbeidsrelaties met opdrachtnemers, zoals zzp’ers. De handhaving van de Wet DBA is in beginsel uitgesteld tot in ieder geval 1 januari 2020. Het kabinet streeft naar nieuwe wet- en regelgeving op 1 januari 2020 om de Wet DBA te vervangen. De provincie heeft afstemming gezocht met de Belastingdienst over de uitvoering van de Wet DBA en de borging in haar processen, de gemaakte afspraken in dit kader zijn nog steeds van kracht.

2. Boekenonderzoek
De Belastingdienst is in 2017 een boekenonderzoek Loonheffingen over het jaar 2016 gestart. Dit onderzoek vindt momenteel plaats in samenwerking met de provincie. Naar verwachting wordt het boekenonderzoek eind 2018 / begin 2019 afgerond.

Inkoop

Inkoop en aanbesteding
In 2019 wordt verder invulling gegeven aan het inkoopbeleid ‘Samen inkopen voor Noord-Holland’ door middel van actieplannen en de implementatie daarvan. Met name op het gebied van Innovatie en Maatschappelijk verantwoord inkopen (duurzaam inkopen, social return en mensenrechten). Vanuit de bijdrage van de provincie aan het EZK programma Beter Aanbesteden (regiovoorzitterschap) profileert de provincie zich als Goed Opdrachtgever met een voorbeeldfunctie.
De uitvoering van het social return beleid en de acties die daaruit voortvloeien wordt medio 2019 geëvalueerd. Dan is dit beleid 3 jaar van kracht en zal de stand van zaken van social return worden gepresenteerd.

Subsidies

Op het terrein van subsidies werken wij in 2019 verder aan de ontwikkeling van digitaal subsidiebeheer om voor de aanvrager en de provincie een efficiënter subsidieproces te kunnen uitvoeren.

Planning en Control

Begrotingssystematiek
De begroting 2019 is het eerste P&C-document dat is opgezet in lijn met de door Provinciale Staten vastgestelde aanbevelingen voor verbeteringen van de begrotingssystematiek (PS-besluit 12 februari 2018-8). De Rekeningencommissie zal na vaststelling van de begroting 2019 evalueren of nadere verbeteringen in de begrotingssystematiek noodzakelijk zijn. Tevens worden de overige documenten in de P&C-cyclus in lijn gebracht met de vernieuwde begrotingsopzet.
Eigenaarschap in de planning & control cyclus
In 2018 is hard gewerkt om de kwaliteit en het totstandkomingsproces van de P&C-producten te verbeteren en het eigenaarschap in de P&C-cyclus te vergroten. Op basis van de opgedane ervaringen wordt in 2019 de kwaliteitsverbetering en de ontwikkeling van het eigenaarschap in de P&C-cyclus geborgd en verder uitgewerkt.
Verbeteren Financiële Informatievoorziening
Het financieel systeem en de bijbehorende procedures en werkwijzen worden herijkt op basis van de geïnventariseerde informatiebehoefte van de provinciale organisatie. Eind 2019 wordt de implementatie van de herinrichting van het financieel systeem afgerond zodat het heringerichte financieel systeem met ingang van 2020 kan worden gebruikt.

Versterken financieel-administratieve hygiëne
Samen met de herinrichting van het financieel systeem en de ontwikkeling van het eigenaarschap in de P&C-cyclus worden de financieel-administratieve hygiëne (juiste, volledige en up-to-date administratie in de loop van het jaar) en de onderliggende administratieve processen versterkt, zodat zowel de financiële functie als de lijn altijd het juiste inzicht hebben in de actuele financiële cijfers en de administratieve onderbouwing.
Rechtmatigheidsverklaring.
In de eerste helft van 2018 is een startnotitie / plan van aanpak opgesteld inzake de organisatie van de rechtmatigheidscontrole. Hierin zijn de positionering, de kwaliteitseisen en de scope van de verbijzonderde interne controle verder uitgewerkt. De positionering, de kwaliteitseisen en de scope van de verbijzonderde interne controle zullen in de tweede helft van 2018 worden verankerd in een Kadernota Interne Beheersing. In dat kader is tevens gestart met de uitvoering van het Verbijzonderde Interne Controleplan 2018 in een nieuwe opzet. Hierbij worden de risico’s in het proces geïnventariseerd en wordt gekeken of de getroffen beheersmaatregelen in het proces functioneren. In het kader van rechtmatigheid voor de belangrijkste bedrijfsprocessen – onder andere investeren, inkopen, betalen, salarissen, subsidie verstrekken – zijn werkprogramma’s opgesteld om de (verbijzonderde) interne controles gestructureerd uit te kunnen voeren. Voor het jaar 2019 wordt dit verder uitgebouwd en zullen processen en controles verder worden uitgebreid, doorontwikkeld en geborgd.
In de meicirculaire 2018 heeft de minister van Binnenlandse Zaken aangekondigd dat de verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten voor een rechtmatigheid financieel beheer duidelijker wordt gemarkeerd door in de jaarrekening een verantwoording op te nemen over de rechtmatigheid. De verwachting is dat deze verplichting met ingang van het verslagjaar 2021 zal kunnen gelden. Via het IPO zijn de provincies betrokken bij het nader uitwerken van deze verplichting.