| 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
1.1.1 | Functioneren van Provinciale Staten faciliteren | 195.476 | 203.000 | 203.000 | 203.000 |
1.2.3 | Rijkstaken Commissaris van de Koning uitvoeren | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
2.1.1 | Mobiliteitsbeleid opstellen | 185.000 | 145.000 | 175.000 | 205.000 |
2.1.2 | Mobiliteitsbeleid uitvoeren | 203.000 | 267.000 | 727.000 | 0 |
2.2.1 | Studies voor infrastructuur uitvoeren | 489.000 | 77.000 | -479.000 | -717.000 |
2.3.2 | OV, wegen en kunstwerken in stand houden* | 1.005.716 | 1.887.716 | 2.291.716 | 2.428.716 |
2.3.3 | Beheeractiviteiten vaarwegen uitvoeren* | -759.444 | -2.040.444 | -2.394.444 | -2.148.444 |
2.4.1 | Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren | 276.247 | -35.753 | 120.247 | 120.247 |
3.1.2 | Versterkingsplannen primaire keringen beoordelen en investeren in ruimtelijke kwaliteit | 400.000 | 0 | 0 | 0 |
4.1.1 | Luchtkwaliteit verbeteren | 22.000 | -30.000 | -30.000 | -30.000 |
4.1.2 | Geluidbelasting bewaken | 100.000 | 200.000 | 200.000 | 120.000 |
4.1.3 | Kwaliteit bodem en ondergrond verbeteren | -249.000 | 0 | 0 | 0 |
4.1.5 | VTH-taken uitvoeren en coördineren | 659.000 | 699.000 | 559.000 | 529.000 |
4.2.1 | Bijdragen aan Energietransitie | 701.000 | 731.000 | 770.000 | 797.000 |
5.1.1 | Omgevingsvisie uitdragen | 355.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 |
5.2.2 | Beleid luchthavens uitvoeren | -16.000 | -16.000 | -16.000 | -16.000 |
5.2.5 | Grondbeleid uitvoeren t.b.v. provinciale doelen | -1.112.000 | 500.000 | -190.000 | -140.000 |
5.3.1 | Ruimtelijk vestigingsklimaat verbeteren | -3.000.000 | 0 | 0 | 0 |
6.2.1 | NNN en agrarische natuur beheren | 962.000 | 629.000 | 609.000 | -192.000 |
6.2.3 | Uitvoering geven aan de Wet natuurbescherming | 305.000 | 305.000 | 305.000 | 305.000 |
7.3.3 | Investeren in behoud van archeologisch erfgoed | 30.000 | 51.000 | 59.000 | 397.000 |
8.1.1 | Algemene dekkingsmiddelen beheren (Provinciefonds) | 3.946.000 | 5.365.000 | 6.161.000 | 8.355.000 |
8.1.3 | Onvoorzien en overige stelposten beheren (o.a. indexering) | 650.246 | -235.754 | -235.754 | -235.754 |
8.2.2 | Bedrijfsvoering realiseren (vnl. cao) | 1.511.000 | 2.376.000 | 2.370.000 | 2.363.000 |
8.3.1 | Overige subproducten | -380.000 | -380.000 | -380.000 | -380.000 |
Totaal | 6.429.241 | 10.597.765 | 10.724.765 | 11.863.765 |
Toelichting
De bijstellingen die nieuw zijn in deze begroting betreffen voornamelijk exogene en onvermijdelijke bijstellingen. Bijstellingen die nieuw beleid betreffen zijn verwerkt zoals door uw Staten vastgesteld bij de kaderbrief. Hieronder treft u een korte toelichting aan op de in deze begroting nieuwe bijstellingen.
- Functioneren van Provinciale Staten faciliteren
Onder dit operationeel doel zijn de kostenstijgingen opgenomen voor de vergoedingen aan PS leden en de kosten voor de externe accountant.
1.2.3 Rijkstaken Commissaris van de Koning uitvoeren
Een incidenetele ophoging in het verleden was per ongeluk structureel doorgevoerd en kan nu weer worden afgeraamd.
2.1.1 Mobiliteitsbeleid opstellen
Voor een in IPO-verband afgesproken subsidie aan het kennisplatform Verkeer en Vervoer (CROW) wordt een bedrag bijgeraamd
2.1.2 Mobiliteitsbeleid uitvoeren
De plaatsing van laadpalen wordt door de provincie voorgefinancierd. Baten komen in latere jaren.
2.2.1 Studies voor infrastructuur uitvoeren
De mutaties zijn het gevolg van de bijstelling van de kapitaallasten op basis van de werkelijk gerealiseerde investeringen en de ramingen voor de komende jaren conform het PMI.
2.3.2 OV, wegen en kunstwerken in stand houden*
2.3.3 Beheeractiviteiten vaarwegen uitvoeren*
Tussen 2.3.2 en 2.3.3 vinden verschuivingen plaats, omdat kunstwerken (bruggen en viaducten), die wij eerder onder vaarwegen opnamen, volgens de taakveldvoorschriften onder wegen moeten vallen. Het is daarom duidelijker deze ook in onze eigen begroting om te zetten.
2.4.1 Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren
Voor onze bijdrage aan de Nationale databank wegverkeergegevens was een te laag budget in de begroting opgenomen.
3.1.2 Versterkingsplannen primaire keringen beoordelen en investeren in ruimtelijke kwaliteit
Door de aantrekkende economie en de uitvoering van twee Hoogwaterbeschermingsprogramma’s moeten extra procedures gevoerd worden voor het goedkeuren van dijkversterkingsplannen
4.1.1 Luchtkwaliteit verbeteren
Overheveling budget regionale luchthavens naar operationeel doel 5.2.2. Daarnaast is een klein bedrag bijgeraamd voor uitvoering van het actieplan geluid
4.1.2 Geluidbelasting bewaken
Extra budget voor gevelisolatie in het kader van het actieplan geluid.
4.1.3 Kwaliteit bodem en ondergrond verbeteren
Er hoeft minder gestort te worden in de reserve t.b.v. bodemsanering
4.1.5 VTH-taken uitvoeren en coördineren
Door de invoering van kostprijssturing bij de omgevingsdienst komt een iets hoger bedrag ten laste van PNH.
4.2.1 Bijdragen aan Energietransitie
Op advies van de accountant moeten de beheerskosten van PDENH ten laste komen van de exploitatie en mogen niet meer worden bijgeschreven op de balans.
5.1.1 Omgevingsvisie uitdragen
Door het uitstel van de inwerkingtreding van de omgevingswet zullen ook in 2019 extra kosten moeten worden gemaakt voor het organiseren van bijeenkomsten en kennisbevordering.
5.2.2 Beleid luchthavens uitvoeren
Met ingang van 2018 worden leges geheven voor provinciale luchtvaarttaken (luchthavenbesluiten, ontheffingen). Daarnaast heeft een overheveling plaatsgevonden van operationeel doel 4.1.1
5.2.5 Grondbeleid uitvoeren t.b.v. provinciale doelen
Aframing beheerskosten Crailo en opbrengst verkoop panden N201.
5.3.1 Ruimtelijk vestigingsklimaat verbeteren
Ophoging uitgekeerd dividend Alliander
6.2.1 NNN en agrarische natuur beheren
De bijdrage aan RVO wordt in IPO –verband verhoogd. De provincie Noord Holland betaalt een evenredig deel, 7,8% van 12,8 miljoen voor behandeling van de dossiers voor vooral agrarisch natuurbeheer (europese cofinanciering). Daarnaast heeft een actualisatie van de meerjarige berekening van deze budgetten plaatsgevonden, waardoor verschuivingen en bijstellingen optreden.
6.2.3 Uitvoering geven aan de Wet natuurbescherming
Het structurele budget voor de programmatische aanpak stikstof (PAS) voor het tegengaan van stikstofdepositie is opgehoogd. Deze kosten werden de afgelopen jaren gedekt uit het incidentele budget “onderzoek en advies groen”, maar dit is niet meer mogelijk gezien het aantal opdrachten. De bijdrage aan het PAS-bureau betreft een structurele bijdrage en dient daarom ook structureel op de begroting te worden geraamd.
7.3.3 Investeren in behoud van archeologisch erfgoed
Betreft verschuiving van het budget dat bij de zomernota is afgeraamd voor 2018 naar de periode 2019 - 2022
8.1.1 Algemene dekkingsmiddelen beheren (Provinciefonds)
Bijstelling naar beneden op basis van de meicirculaire.
8.1.3 Onvoorzien en overige stelposten beheren (o.a. indexering)
Door de aantrekkende economie en de daarbij wat hogere indexeringen was de stelpost voor 2019 onvoldoende om de benodigde indexeringen te dekken. Daarom wordt deze bijgeraamd. In de begroting opgenomen indezeringen worden in alle jaren uit deze stelpost gedekt.
8.2.2 Bedrijfsvoering realiseren (vnl. cao)
Voor bedrijfsvoering is door de aantrekkende economie meer budget nodig. Het betreft voornamelijk extra kosten in verband met de nieuwe cao 2019 – 2020.
8.3.1 Overige subproducten
De taken van de Stichting Landelijk Meetpunt Afvalstoffen zijn overgegaan naar Rijkswaterstaat. Het budget is vervallen. Tevens is de bijdrage uit het provinciefonds in OD 8.1.1 met dit bedrag verlaagd.