Programmabegroting 2019

Openbaar bestuur

Organiseren van openbaar bestuur in de provincie

Onze rol

De kwaliteit van het openbaar bestuur in Noord-Holland wordt door Gedeputeerde Staten gewaarborgd door vanuit de gemeentelijke opgaven (die steeds vaker een regionaal karakter hebben) te beoordelen of gemeenten en regio’s beschikken over voldoende bestuurskracht. Ook leveren wij onze bijdrage aan het bestuurlijk convenant Versterking samenwerking MRA.
Daarnaast houden Gedeputeerde Staten specifiek financieel toezicht op gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen en generiek toezicht op alle overige  medebewindstaken (met uitzondering van het sociaal domein, waarvoor het Rijk toezichthouder is).
De commissaris van de Koning bevordert op grond van de Provinciewet en de Ambtsinstructie commissarissen van de Koning de samenwerking tussen organisaties en instellingen binnen de provincie en legt regelmatig ambtsbezoeken af aan gemeenten in de provincie Noord-Holland. Hij heeft een adviserende en bemiddelende rol bij verstoorde bestuurlijke verhoudingen in een gemeente en wanneer de bestuurlijke integriteit van een gemeente in het geding is. De commissaris van de Koning vervult een rol in de (her)benoeming van burgemeesters in de provincie en hun loopbaanbegeleiding. Onder omstandigheden kan de commissaris van de Koning in geval van een burgemeestersvacature overgaan tot het benoemen van een waarnemend burgemeester. Ook de advisering over Koninklijke onderscheidingen en predicaten en aangelegenheden van het Koninklijk huis behoort tot zijn rijkstaken.

Samenwerkingspartners

Gedeputeerde Staten en de commissaris van de Koning voeren hun taken in nauw overleg uit met de gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen.

Prioriteiten

Omdat gemeentelijke opgaven steeds vaker een regionaal karakter hebben en er ook steeds vaker wordt samengewerkt met private partners, strekt de beoordeling van de kwaliteit van het openbaar bestuur zich in toenemende mate uit over de regionale samenwerking. Niet alleen de samenwerking in gemeenschappelijke regelingen, maar ook in publiek-private samenwerkingsverbanden.  
In het Interbestuurlijk Programma 2018 dat is vastgesteld door Rijk, IPO , VNG  en de Unie van Waterschappen is in dat kader afgesproken dat er gewerkt wordt aan vernieuwing van het interbestuurlijk en financieel toezicht, zodat het toezicht zo effectief mogelijk is en passend bij een gezamenlijke aanpak van maatschappelijke opgaven. Naar verwachting zullen in 2019 het IPO, BZK en de VNG een gezamenlijke ontwikkelagenda voor het interbestuurlijk toezicht hebben opgesteld.

Omgevingsfactoren

In 2017/2018 hebben landelijke evaluaties plaatsgevonden van zowel het specifieke financieel toezicht als het generieke interbestuurlijk toezicht. Deze evaluaties vormen input voor de ontwikkelagenda voor de vernieuwing van het financieel toezicht en het interbestuurlijk toezicht in de komende jaren.
Het Ministerie van BZK heeft een herziening van het beleidskader gemeentelijke herindeling aangekondigd. Dit kan van invloed zijn op lopende herindelingsvoorstellen.

Beleidsevaluaties

IBT Beleid 2018-2021 (vastgesteld door GS in 2017) geeft de wijze waarop binnen de provincie Noord-Holland het interbestuurlijk toezicht wordt uitgevoerd en het jaarlijkse Uitvoeringsplan IBT geeft de accenten van het interbestuurlijk toezicht aan voor dat jaar. De vastgestelde thema’s voor verdiepingsonderzoeken en praktijktoetsen uit het Uitvoeringsplan 2018 worden in 2019 geëvalueerd.