Programmabegroting 2019

Groen

Beheren van de groenstructuur

Onze rol

Noord-Holland kent een groot aantal beheerders van natuur- en recreatiegebieden, landschap en cultuurhistorisch erfgoed: terreinbeherende organisaties, particuliere eigenaren, agrarische ondernemers, recreatieschappen, nationale parken, waterschappen en gemeenten. Zij zorgen voor professioneel, samenhangend beheer, in samenwerking met elkaar en met andere partners. Dit beheer kan vele vormen aannemen. Afhankelijk van de natuurdoelen en maatschappelijke wensen kan het variëren van zeer extensief, gericht op natuurlijke dynamiek, tot zeer intensief, met maatregelen zoals begrazing, beweiding, plaggen, kappen, hooien, maaien en bejaging. Ook indirect beheer, gericht op het tegengaan van ongewenste externe invloeden zoals water- of bodemverontreiniging, is van groot belang. In beginsel streven wij naar het bevorderen van natuurlijke dynamiek. Hierop maken wij een uitzondering als openbare veiligheid, zwaarwegende redenen van economisch belang, kwetsbare soortenpopulaties of cultuurhistorische waarden een intensiever beheer vragen.
Wij zijn verantwoordelijk voor de sturing op, en medefinanciering van, adequaat natuur-, recreatie- en landschapsbeheer. Hieronder verstaan wij beheer dat zich richt op het duurzaam, effectief en efficiënt realiseren van de beheerdoelen zoals vastgelegd in het Programma Natuurontwikkeling. Onder een goed natuur- en landschapsbeheer verstaan wij ook de uitoefening van de bevoegdheden die de Wet natuurbescherming ons geeft ten aanzien van de bescherming en het beheer van kwetsbare natuurgebieden en inheemse plant- en diersoorten. Deze taken (vergunning- en ontheffingverlening en handhaving) hebben wij gemandateerd aan de Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord (RUD NHN).  

Samenwerkingspartners

Zie de toelichting bij beleidsdoel 6.1.

Prioriteiten

Onze prioriteit is adequaat beheer van natuur- en recreatiegebieden, landschap en cultuurhistorisch erfgoed – duurzaam, effectief en efficiënt – conform de beheertypen- en ambitiekaart bij het Programma Natuurontwikkeling. De toegekende beheer- en ambitietypen zijn in overeenstemming met het beheer dat nodig is om de doelstellingen van Natura 2000 en/of de Kaderrichtlijn Water te realiseren. Daarnaast is een zorgvuldige uitvoering van de bevoegdheden die de Wet natuurbescherming ons geeft, een prioriteit. Last but not least: in Noord-Holland is zo’n 90% van de tegemoetkomingen in faunaschade het gevolg van vraatschade door jaarrond verblijvende ganzen. Omdat de ganzenpopulatie in Noord-Holland nog steeds groeit, stijgt de faunaschade ook. Ons streven is om de omvang van de tegemoetkomingen terug te brengen naar het niveau van 2005.

Omgevingsfactoren

Zie de toelichting bij beleidsdoel 6.1.

Beleidsdoelevaluaties

De kwaliteit en het resultaat van het beheer toetsen wij door certificering van beheerders, monitoring van natuurwaarden en gesprekken hierover tussen de provincie en beheerders. De Index Natuur en Landschap, die beschrijft welke typen natuur, agrarische natuur en landschap we in Nederland kennen, wordt periodiek herzien. Deze Index vormt de basis voor afspraken tussen provincie en beheerder over beheervoorschriften en de berekende (standaard)kostprijs per beheertype.
Jaarlijks vindt een analyse plaats van de faunaschade en de populatieontwikkeling van schadeveroorzakende diersoorten. In voorgaande jaren heeft deze analyse – in samenspraak met de partijen verenigd in de Stichting Faunabeheereenheid – steeds geleid tot voortzetting van het ‘Noord-Hollandse ganzenakkoord’.