Toelichting
Het programma Groene Uitweg beoogt de landschappelijke kwaliteit van de Vechtstreek te versterken, in samenhang met de infrastructurele ingrepen aan de rijkswegen A6, A1 en A9. Het programma komt voort uit de wens, die onder andere is verwoord in de Noordvleugelbrief van het Kabinet uit 2006, om het gebied duurzaam open en groen te houden en de recreatieve aantrekkelijkheid ervan te vergroten. In de Noordvleugelbrief zijn zes thema’s opgenomen die in aanmerking kwamen voor een rijksbijdrage van € 86,1 miljoen. Deze rijksbijdrage is, tezamen met € 9 miljoen provinciale cofinanciering, gestort in de Reserve Groene Uitweg.De zes thema’s zijn: Natuurboulevard IJmeer, waterberging en natuurontwikkeling Horstermeer, recreatieve (vaar)verbindingen, fietspaden en –bruggen, Stelling van Amsterdam en Nieuwe Hollandse Waterlinie en behoud van het weidelandschap. De Groene Uitwegprojecten, hangend onder deze thema’s, maken deel uit van het Programma Natuurontwikkeling, dat jaarlijks wordt geactualiseerd. Diverse projecten zijn al gerealiseerd.
In 2019 zetten we in op de daadwerkelijke realisatie van het project Rondje Naardermeer: het slechten van de recreatieve en ecologische barrière die de spoorlijn Weesp-Hilversum in het Naardermeer vormt. De voorbereiding van de projecten Vaarverbinding Vecht-Gooimeer en de natuurontwikkeling in de Horstermeerpolder worden in 2019 voortvarend ter hand genomen. Daarnaast wordt in 2019 gestart met (de voorbereiding van) het verleggen van de Mariahoeveweg en de parkeerplaatsen P1 en P2 in de Schootsvelden van Muiden (Verder met de Vesting). Ten behoeve van het behoud van het weidelandschap zal ook in 2019 de Uitvoeringsregeling voor de agrarische sector worden opengesteld.
Operationeel doel | 6.1.2 Programma Groene Uitweg uitvoeren | |||||||||||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot | Begroot 2019 | Begroot | Begroot | Begroot | |||||||||
Aantal projecten in voorbereiding | Aantal | 0 | 3 | 7 | 1 | 0 | 0 | |||||||||
Aantal projecten aanbesteed/beschikt | Aantal | 0 | 5 | 3 | 7 | 1 | pm |