Onze rol
De provincie verbetert binnen het PMI de bestaande infrastructuur en ontwikkelt nieuwe infrastructuur om de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid in de provincie te verbeteren.
De basis voor agendering van projecten in het PMI is de investeringsstrategie Noord-Hollandse infrastructuur (iNHi), die op 3 februari 2014 door Provinciale Staten is vastgesteld. Het uitgangspunt van de investeringsstrategie is een afwegingsmodel, waarbij de trajecten zijn gescoord op bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid. Slecht scorende trajecten en knelpunten, en trajecten die voor groot onderhoud in het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) staan geagendeerd, worden als studieproject opgenomen in het PMI. Alle projecten in het PMI doorlopen drie fasen, te weten de studie-, plan- en realisatiefase. In de studiefase wordt onderzoek gedaan naar de problematiek en worden mogelijke oplossingen uitgewerkt, waarbij bijvoorbeeld wordt bekeken of bereikbaarheidsknelpunten kunnen worden opgelost door middel van verkeersmanagement, openbaar vervoer, gedragsbeïnvloeding of infrastructurele maatregelen. Aan het einde van de studiefase nemen we een besluit over de oplossingsrichting en promoveert het project naar de planfase. Het is ook mogelijk dat aan het einde van de studiefase de conclusie wordt getrokken dat het project niet verder hoeft te worden uitgewerkt, bijvoorbeeld als een knelpunt onvoldoende aanwezig blijkt of er onvoldoende draagvlak is voor mogelijke oplossingen. In zo'n geval wordt een project geschrapt.
In de planfase wordt de gekozen oplossing verder uitgewerkt. Daarna besluiten Provinciale Staten over het beschikbaar stellen van een uitvoeringskrediet en promoveert het project naar de realisatiefase. In de nazorgfase wordt het project afgerond en opgeleverd.
Samenwerkingspartners
Belangrijke samenwerkingspartners zijn medewegbeheerders (gemeenten, waterschap en Rijkswaterstaat), de Vervoerregio Amsterdam, belangenorganisaties en bewoners.
Prioriteiten
De belangrijkste prioriteiten voor 2019 zijn de volgende projecte:
- Verbinding Haarlemmermeer Bollenstreek (studie);
- Verbinding A8-A9 (studie);
- Bereikbaarheid Den Helder (studie);
- HOV ’t Gooi (realisatie);
- N241 Herinrichting A.C. de Graafweg;
- Bereikbaarheid Waterland;
- Fietsprojecten (studie).
Omgevingsfactoren
Prijsstijgingen
De prijsontwikkeling sinds eind 2017, zoals de kosten van arbeid en de kosten van diverse materialen, leidt tot hogere inschrijvingen. In een aantal gevallen ook hoger dan oorspronkelijk geraamd is. bij de aanbesteding van een aantal beweegbare bruggen (Leeghwaterbrug, Beatrixbrug, Kogerpolderbrug) is dit al geconstateerd. Deze ontwikkeling zal zich vermoedelijk de komende jaren ook op andere typen werk gaan manifesteren. Als provincie anticiperen wij hierop door in onze ramingen altijd de meest recente landelijke prijsontwikkelingen mee te nemen. Om eventueel aanvullende beheersmaatregelen te kunnen treffen, zijn wij gestart met een nader onderzoek naar landelijke prijsontwikkeling. Uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt voor het bepalen van de omvang van dit risico en het nemen van beheersmaatregelen om daarmee mogelijke aanbestedingsrisico’s te verminderen.
Projectuitvoering
Omgevingsfactoren, hinder voor omwonenden en verkeer, spelen al langere tijd een belangrijke rol in de projectuitvoering. Veiligheid, zowel voor het verkeer als op de bouwplaats, is een kwestie van belang die in de afgelopen periode sterker onder de aandacht is gekomen. Een bijkomend feit is wel dat veel meer kosten worden gemaakt voor verkeersbegeleiding, afzettingen, communicatie en informatie. Hiermee zal vaker rekening gehouden moeten worden.
PFOS
Van een geheel andere orde is de vondst van de chemische stof PFOS in het gehele gebied rond Schiphol. Hiervoor is nog geen landelijk of provinciaal beleid geformuleerd en er zijn veel kosten mee gemoeid. Een mogelijk depot in de Haarlemmermeer vormt de oplossing voor het meest getroffen project, HOV Schiphol-Oost, maar niet voor projecten in andere gemeenten. Afvoeren gaat tot hoge kosten leiden.
Burgerparticipatie
Steeds vaker worden projecten in samenwerking met de omgeving voorbereid. Burgerparticipatie voor een rotonde op de N236, voor de N247 in Broek in Waterland en voor de vernieuwing van de Zaanbrug toont aan dat dit leidt tot een andere verhouding tussen externe participanten en de provincie. Deze ontwikkeling heeft gevolgen voor alle fasen van werken: van studiefase tot en met realisatiefase.
Duurzaamheid / circulair / klimaatverandering
Duurzame grond-, weg- en waterbouw(GWW) brengt veel ambitie mee, maar is nog niet erg zichtbaar in de projecten. Het is echter duidelijk dat in ieder stadium van het proces over duurzaamheid dient te worden nagedacht. In 2019 zal aan diverse aspecten van duurzaamheid meer inhoud gegeven worden, onder andere door het houden van kansensessies, het uitvoeren van pilots en het opschalen van positieve resultaten en ervaringen vanuit onze eigen pilots en ervaringen van andere wegbeheerders.
Veiligheid
Veiligheid is een aandachtspunt voor zowel de verkeersveiligheid als de veiligheid tijdens het werken aan projecten. De GWW sector is wat betreft (dodelijke) ongevallen de minst veilige sector in Nederland. Als opdrachtgever heeft de provincie een verantwoordelijkheid voor de veiligheid in de keten. De inspanningen uit 2018 op het gebied van veiligheid, zoals safety-walks en workshops, worden in 2019 voortgezet en verder uitgebreid met activiteiten om veiligheid fundamenteel in de processen, opdrachtverlening, monitoring en rapportages te borgen.
Beleidsevaluaties
In 2019 zal de iNHi geëvalueerd en geactualiseerd worden en onderdeel worden van het programma Mobiliteit. De beleidsuitgangspunten uit de Agenda Mobiliteit worden hierin verwerkt.