Programmabegroting 2019

Bereikbaarheid

Optimaliseren gebruik netwerk

Onze rol

Met verkeersmanagement benut de provincie de beschikbare verkeersnetwerken optimaal zodat aan de actuele vraag naar mobiliteit kan worden voldaan. Dat gebeurt onder andere door het regelen van verkeerslichten, incident management, de inzet van Dynamische Route Informatiepanelen (DRIP’s) en het stellen van eisen aan de beschikbaarheid van de netwerken bij (vaar)wegwerkzaamheden en evenementen. De data die gebruikt wordt voor verkeersmanagement wordt via diverse kanalen ook beschikbaar gesteld aan gebruikers van de verkeersnetwerken (reizigers, vervoerders, nood- en hulpdiensten et cetera).
Vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp worden de 260 verkeerslichten van ons realtime gecontroleerd en aangestuurd. Het verkeer wordt geobserveerd met camera’s en door lussen in de weg. Verder zijn er 15 DRIP’s geïnstalleerd waarmee weggebruikers geïnformeerd worden. Ook worden verkeersscenario’s ingezet: op elkaar afgestemde maatregelen die worden ingezet bij vooraf gedefinieerde situaties.
Het verkeersmanagement voor het vervoer over water wordt gedeeltelijk gestalte gegeven in het project “Blauwe Golf”. Gezorgd wordt dat het watertransport zo goed mogelijk doorgang kan vinden, waarbij tegelijkertijd de hinder voor het wegverkeer als gevolg van brugopeningen beperkt blijft.
De wegwerkzaamheden worden met alle beheerders afgestemd in Kernregie en RegioRegie. Ons Verkeerscoördinatiepunt (VCP) toetst voor alle werkzaamheden op de provinciale (vaar)wegen of aan de eisen en voorwaarden betreffende doorstroming en veiligheid is voldaan voordat aan de (vaar)weg gewerkt gaat worden.
Met incident management wordt de weg na pech of ongevallen zo snel mogelijk weer vrijgemaakt zodat de andere weggebruikers zo min mogelijk overlast ervaren.
Met betrekking tot het openbaar vervoer zorgen wij ervoor, in samenwerking met gemeenten binnen het provinciale concessiegebied, dat de verkeerslichten voor buslijnen optimaal ingeregeld zijn. Daarnaast wordt samen met de openbaar vervoer bedrijven gewerkt aan optimalisatie van de ritten door de locatiebepaling en data-uitwisseling tussen bus en infrastructuur verder te verbeteren. Dit voorkomt dat bussen ongewenste/onnodige verliestijd oplopen.
Er komen nieuwe technologieën beschikbaar om de mobiliteit beter te faciliteren. Wij bereiden ons voor op onze nieuwe rol en ontwikkelen en beproeven een aantal veranderingen aan het areaal: zowel verkeersregelinstallaties en verkeerscentrale als wegontwerp. De consequenties hiervan worden in beeld gebracht evenals de wijze waarop wij onze rol in de toekomst als wegbeheerder en beleidsmaker moeten invullen. Dit vindt plaats binnen het programma Smart Mobility. Veel proeven vinden plaats in landelijk en Europees verband (respectievelijk Beter Benutten en Europese subsidies aan consortia waarin wij participeren).

Wij hebben een direct belang bij het stimuleren en ontwikkelen van innovaties. Door verbetering van producten en processen verbeteren we onze bedrijfswaarden. Daarnaast kunnen we innovaties aanjagen, die de markt alleen niet kan realiseren. Wij richten ons daarbij onder andere op levensduurverlengende innovaties die bijdragen aan duurzaam en efficiënt beheer en onderhoud van de infrastructuur. Hierbij wordt voor de realisatie samenwerking aangegaan met kennisinstituten, wegbeheerders en marktpartijen. Verder willen wij onze infrastructuur inzetten om duurzameenergie op te wekken en energiegebruik te reduceren om op deze manier bij te dragen aan de energietransitie.

Samenwerkingspartners

Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Rijkswaterstaat, gemeenten, waterschappen, Vervoerregio Amsterdam, kennisinstituten, ingenieursbureaus, aannemers, automobielfabrikanten en diverse andere marktpartijen.

Beleidsevaluaties

Rapportage beleidskader verkeersmanagement