Programmabegroting 2019

Bereikbaarheid

OV waarborgen

Onze rol

Goed openbaar vervoer is een essentiële voorwaarde om de provincie de komende decennia bereikbaar en leefbaar te houden en de economie verder te laten groeien. Goed openbaar vervoer houdt regio’s aantrekkelijk om te wonen, te werken, te leren, te ondernemen en te bezoeken. Wij zetten in op economisch vitale en leefbare regio’s. Daarvoor is een verdere verbetering van (de kwaliteit van) het openbaar vervoer noodzakelijk. Wij kiezen voor openbaar vervoer waar de vraag van de reiziger centraal staat, en waar op verbindingen met veel vraag meer vervoer dient te worden geboden dan op verbindingen met minder vraag (Visie OV 2020).
Op grond van de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) zijn wij de concessieverlener voor het openbaar vervoer per bus en auto in de provincie, uitgezonderd het grondgebied van de Vervoerregio Amsterdam. De provincie Noord-Holland kent momenteel drie concessies: Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord. Op basis van artikel 61 van de Wp2000 moet de provincie concessies voor openbaar vervoer aanbesteden.

Samenwerkingspartners

Belangrijke samenwerkingspartners zijn andere opdrachtgevers voor het openbaar vervoer, de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten, belangenorganisaties, buurtbusverenigingen en, last but not least: de reizigers.

Prioriteiten

De belangrijkste prioriteit is:

  • Aanbesteding concessie Gooi en Vechtstreek.

Omgevingsfactoren

Een aanbesteding is hét moment om het OV-aanbod nog eens onder de loep te nemen – en waar nodig te herzien –om aan te sluiten bij de vraag van de reiziger, bij ons beleid , en bij nieuwe ruimtelijke, vervoerkundige en technologische ontwikkelingen.
Eén van die ontwikkelingen is de verduurzaming van het openbaar vervoer, vastgelegd in het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus (Bestuursakkoord ZE 15 april 2016). Hierin hebben de regionale vervoerautoriteiten (provincies en vervoerregio’s) met het Rijk het volgende afgesproken:

  1. Uiterlijk 2025 zijn alle nieuw instromende bussen emissievrij aan de uitlaat (tank-to-wheel);
  2. De nieuwe bussen maken in 2025 gebruik van 100% hernieuwbare energie of brandstof, die met het oog op economische ontwikkeling zoveel mogelijk regionaal wordt opgewekt;
  3. OV-concessies hebben een zo gunstig mogelijke score op well-to-wheel CO2-emissie per reizigerskilometer (wat zo gunstig mogelijk is, wordt nog geconcretiseerd).

De tweede belangrijke ontwikkeling is dat de wereld van onze mobiliteit in hoog tempo verandert. Nu kiezen we nog met welk beschikbaar vervoermiddel we ons willen verplaatsen, straks pakken we een zelfrijdende bus, auto, e-bike en/of delen we onze auto met anderen. Ons verplaatsingspakket bestellen we via internet. De reiziger wil namelijk mobiliteit die aansluit op zijn vraag. Dit is niet langer de bus, de auto of de fiets maar een optimale mix van verplaatsingsmogelijkheden, ondersteund door ICT-toepassingen. Elektronische betaalvormen zijn volledig gewoongoed geworden. We betalen steeds meer met bankpassen en onze smartphones of op rekening achteraf. Ook in het openbaar vervoer wordt geëxperimenteerd met deze betaalmethoden, nu nog naast de OV-chipkaart, straks ter vervanging.  

Beleidsevaluaties

Klantwaardering openbaar vervoer gemeten door CROW-KpVV OV-Klantenbarometer  (http://www.ovklantenbarometer.nl/).