Toelichting
Het vaste en variabele onderhoud is ondergebracht in zes gebiedscontracten. Renovaties en vervangingen zijn ondergebracht in projecten, soms in combinatie met aanleg van nieuwe infrastructuur. Om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen wordt in projecten waar mogelijk actief gebruik gemaakt van innovatieve manieren om aanleg en beheer efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. Enkele voorbeelden van deze activiteiten:
- Gebiedscontracten . Het beheren en onderhouden van ons areaal wordt uitgevoerd door aannemerscombinaties . Deze aannemerscombinaties zijn verantwoordelijk voor het dagelijks en variabel onderhoud, de programmering en planning hiervan, bouwcommunicatie en de klachtenafhandeling.
- Brug Ouderkerk . De provincie vervangt deze brug. De brug stamt uit de jaren ’50 en is technisch en functioneel einde levensduur. Tegelijkertijd wordt ook de toeleidende infrastructuur aangepakt. Voor de uitvoering is een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de gemeenten Ouder-Amstel en Amstelveen. De vervoerregio Amsterdam is betrokken als subsidiegever. Volgens planning kan de nieuwe brug begin 2020 in gebruik genomen worden.
- Koopvaardersschutsluis . Door aantasting van de huidige damwanden heeft de Koopvaardersschutsluis groot onderhoud nodig. Daarnaast wordt gekeken of verlengen van de sluis wenselijk is. Het afsluiten van de sluis heeft veel impact op de omgeving. Wij willen deze impact ondervangen door te investeren in de ombouw van de Boerenverdrietsluis in Den Helder. Hierover vindt intensief overleg plaats met stakeholders. De verwachte uitvoering vindt in 2020/2021 plaats.
Zowel landschappelijk als vanuit het oogpunt van biodiversiteit is er nog veel verbetering mogelijk bij het onderhouden van onze bermen, een belangrijk leefgebied voor bijen en andere insecten. Wij zullen blijven inzetten op deze verbeteringen, waardoor de resultaten voor de buitenwereld direct zichtbaar worden. Verder zullen wij groot onderhoud uitvoeren aan de HOV-busbaan in Schalkwijk, Haarlem. Met het uitvoeren van het groot onderhoud aan dit areaal wordt het HOV-netwerk geüniformeerd en blijft de kwaliteit van het openbaar vervoer gewaarborgd. Een totaal overzicht van alle lopende studies en in uitvoering zijnde projecten is te vinden in het PMO.
Operationeel doel | 2.3.2 OV, wegen en kunstwerken in stand houden | |||||||||||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot | Begroot 2019 | Begroot | Begroot | Begroot | |||||||||
% wegen voldoet aan beeld kwaliteitseisen | Percentage | n.v.t. | 0 | 95 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
% kunstwerken voldoet aan kwaliteitseisen | Percentage | n.v.t. | 0 | 95 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Projecten afgerond volgens kwaliteits-eisen scope | Percentage | n.v.t. | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Nauwkeurigheid raming kasritme | Percentage | n.v.t. | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen
Het geraamde kasritme voor PMO projecten in studie, plan en realisatiefase (bedragen x1 miljoen).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Kasritmeraming plan- realisatie – en nazorgfase projecten en gebiedscontracten (gebaseerd op kaderbrief 2019) | 112,18 | 110,84 | 72,79 | 66,78 | 54,97 | 46,28 |