Toelichting
De provincie heeft als streven om continu te verbeteren. Hiertoe worden onder meer innovatieprojecten uitgevoerd. Innovaties starten bij een idee waarna er een studie wordt verricht, testen en pilots uitgevoerd. Hierna wordt er nagegaan of de resultaten voldoende veelbelovend zijn voor uitrol, reden zijn voor een nadere studie, of aanleiding geven voor veranderen van ons beleid of bijvoorbeeld stimulering van andere partijen.
Bij de verduurzaming infrastructuur richten wij ons op duurzaam bouwen en onderhouden met oog voor de gehele levensduur van het bouwwerk. Wij zetten hier in op innovaties die veel impact hebben op CO2-reductie zoals IFD (circulair bouwen) en andere typen asfalt. Daarnaast zetten wij in op een uniforme uitvraag voor circulair bouwen, om een pilot te realiseren in de circulaire bouw, een aantal IFD-specificaties te ontwikkelen en samen met de TU Delft levensduur verlengende innovaties te ontwikkelen.
Bij het onderwerp energieopwekking en -besparing kunnen wij onze infrastructuur inzetten voor innovaties ten behoeve van duurzame energieopwekking en op deze manier bijdragen aan de energietransitie. Een voorbeeld hiervan is de pilot zwaar verkeer SolaRoad. Op meerdere plaatsen wordt een fietspad, of een deel hiervan, uitgerust met een zonnewegdek. Op die plaatsen waar op langere termijn wordt gedacht aan een zogenaamd snelfietspad, kan hiermee in de maatvoering rekening worden gehouden. Eén van de hiervoor in aanmerking komende fietspaden ligt langs de N232 tussen Haarlem-Schalkwijk en Badhoevedorp. Voor het genoemde fietspad is in het PMO 2018-2025 reeds een reserve gemaakt ten behoeve van onderhoud. Zodoende gaat het bij een investering in zonnewegdek feitelijk om de kosten van de zogenaamde ‘onrendabele top’. Ander projecten zijn het realiseren van de energieneutrale beweegbare brug (Cruquius) en de realisatie/monitoring van zonnepanelen op geleiderail.
Voor het onderdeel Smart Mobility maken wij verkeerslichten intelligenter, waardoor de informatie aan de weggebruiker verbetert (onder andere adviessnelheid om groen te halen), prioriteit voor doelgroepen mogelijk wordt en de doorstroming op het netwerk verder geoptimaliseerd kan worden.
De iVRI is ontwikkeld in het programma Beter Benutten ITS/Talking Traffic door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met alle provincies, een groot aantal gemeenten en private partijen. In 2017-2018 zijn 52 VRI’s van de provincie aangepast. Om alle 265 VRI’s in de provincie uit te rusten als iVRI, is een versnelde uitrol nodig van ongeveer 25 VRI’s per jaar. Samen met de reguliere vervanging (circa vijftien per jaar) zijn dan in circa vijf jaar alle VRI’s op provinciale wegen vervangen door iVRI’s. Hiermee profiteert de provincie optimaal van de diensten die in het kader van Talking Traffic door de markt zijn ontwikkeld. De weggebruiker ervaart een betere doorstroming, bepaalde doelgroepen (vracht, OV, fiets) krijgen gericht voorrang waardoor wachttijden verminderen en het netwerk wordt verder geoptimaliseerd
Daarnaast onderzoeken wij samen met verschillende autofabrikanten, (Nissan, Fiat en BMW) de impact van connected en zelfrijdende auto’s op onze rol als wegbeheerder en beleidsmaker. Met Nissan research onderzoeken wij de rol die de infrastructuur kan spelen bij het automatisch rijden op provinciale wegen. In het Europese project Socrates werken wij met verschillende private partijen aan de informatie uitwisseling tussen verkeerscentrales en de service providers en automotive. In het europese project Concorda gebruiken we onze proeftuin Smart Mobility rondom Schiphol om samen met Fiat en NXP de europese standaarden voor cooperatief rijden te testen.
Samen met TNO en TUDelft onderzoeken wij daarnaast de impact van cooperative adaptive cruisecontrol (CACC) op de doorstroming en veiligheid.
Door de verkeerssituatie te voorspellen kan het huidige verkeersmanagement effectiever worden. Daarom werken wij samen met data-scientisten aan het voorspellen van de verkeerssituatie door het toepassen van machine-learning op de verkeersdata.
Samen met Amsterdam, Rijkswaterstaat werken wij aan het automatiseren van verkeersmanagement maatregelen (routeren, doseren, uitstroom bevorderen) vanuit de centrales bij (opkomende) filevorming. Ook dit zal de effectiviteit van verkeersmanagement verder verbeteren.
Om de effectiviteit van het huidige verkeersmanagement in het regionale verkeersnetwerk verder te verbeteren sluiten wij verkeerslichten van gemeenten aan op onze verkeerscentrale. Daarnaast integreren wij de verschillende bediencentrales (verkeer, bruggen en tunnels) van de provincie zodat ze efficienter worden bediend.
Binnen dit operationeel doel zijn twee verschillende indicatoren benoemd. Het aantal innovaties waaraan wordt gewerkt en daarnaast het budget dat jaarlijks wordt besteed aan innovaties ten opzichte van het complete budget dat wordt besteed aan de infrastructuur. Voor 2018 en 2019 is het percentage berekend, maar voor de jaren daarna dient nog te worden bepaald wat de hoogte hiervan is.
Operationeel doel | 2.4.2 Innovatieprojecten mobiliteit uitvoeren | |||||||||||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot | Begroot 2019 | Begroot | Begroot | Begroot | |||||||||
Investeren in innovatieve projecten (aantal pilots) | Aantal | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | |||||||||
Investeren in innovatieve projecten (t.o.v. totaal PMI / PMO) | Percentage | 4 | 4 | 7 | nnb | nnb | nnb |