Toelichting
Wij werken continu aan het verbeteren van onze infrastructuur op het gebied van openbaarvervoervoorzieningen (OV), (vaar)wegen, fietspaden en kunstwerken. Doelstellingen hierbij zijn het optimaliseren van doorstroming, veiligheid en leefbaarheid. Deze verbeteringen worden uitgevoerd in projecten, soms in combinatie met onderhoud aan bestaande infrastructuur. Om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen maken we inprojecten waar mogelijk actief gebruik van innovatieve manieren om aanleg en beheer efficiënter, veiliger en duurzamer te maken. Enkele voorbeelden van deze activiteiten:
- N23 Westfrisiaweg . Vanaf eind 2018 rijdt het verkeer tussen Alkmaar en Enkhuizen over de nieuwe N194 (Braken) en N307 (Westfrisiaweg). In 2019 wordt het project opgeleverd. De provincie Noord-Holland zorgt in het project N23 Westfrisiaweg met haar partners voor deze nieuwe verbinding. Dit verbetert de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de regio. Ook bevordert het de economie en werkgelegenheid.
- N246-N244 Trajectonderhoud en vervangen Beatrixbrug en Kogerpolderbrug . Wij vernieuwen de Beatrixbrug en de Kogerpolderbrug en voeren groot onderhoud uit aan de N246 en de N244, van Wormerveer tot Alkmaar. Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om meteen de verkeersveiligheid en de doorstroming te verbeteren door een nieuwe rotonde, nieuwe afslagen en nieuwe fietsoversteekplaatsen aan te leggen. Volgens de huidige planning is het werk eind 2019 gereed. Wij werken in dit project samen met de gemeenten Zaandam, Castricum en Alkmaar en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.
- Centrale bediening bruggen en sluizen. Wij willen het vervoer over water stimuleren wat een betere doorstroming voor zowel scheepvaart als wegverkeer moet opleveren. Daarom starten wij met de centrale bediening van bruggen en sluizen. Vanaf 2018 zijn de eerste bruggen en sluizen in Noord-Holland vanuit één centrale plek bediend. Op deze centrale worden tot en met 2020 in totaal 44 bruggen en sluizen in Noord-Holland aangesloten.
Een totaal overzicht van alle lopende studies en in uitvoering zijnde projecten is te vinden in het PMI.
Operationeel doel | 2.2.2 OV, wegen en kunstwerken verbeteren en aanleggen | |||||||||||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot | Begroot 2019 | Begroot | Begroot | Begroot | |||||||||
Projecten afgerond volgens kwaliteits-eisen scope | Percentage | 0 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | |||||||||
Nauwkeurigheid raming kasritme | Percentage | 0 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen
Prognose kasritme
Het geraamde kasritme voor PMI projecten in studie, plan en realisatiefase (bedragen x1 miljoen).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Kasritmeraming plan- realisatie – en nazorgfase (gebaseerd op kaderbrief 2019) | 61,51 | 25,78 | 15,73 | 15,34 | 1,40 | 0 |