Toelichting
De concessie Gooi en Vechtstreek is verlengd. Reden hiervoor is onder andere een onderzoek naar de mogelijkheden die MaaS (Mobility as a Service), in combinatie met doelgroepenvervoer, kan bieden voor de onderkant van de openbaarvervoermarkt (de laag bezette lijnen). De huidige concessieperiode loopt medio 2021 af en eind 2018/begin 2019 wordt het aanbestedingstraject gestart. In 2019 stellen wij het Programma van Eisen vast en het bestek.
In september 2017 is de nieuwe concessieperiode Haarlem-IJmond gestart, die loopt tot september 2027. Ten slotte is de concessie Noord-Holland Noord in 2017 gegund en is de nieuwe concessieperiode op 22 juli 2018 gestart voor de periode van tien jaar. Dit betekent dat elke concessie zich in zijn eigen fase bevindt voor wat betreft beheer: Gooi en Vechtstreek in de eindfase van het huidige contract, Haarlem-IJmond gesetteld in het nieuwe contract en Noord-Holland Noord in de implementatiefase van het nieuwe contract. Elke fase brengt zijn eigen dynamiek met zich mee.
Wij willen met een aanbesteding inzetten op meer reizigers (gemeten in reizigerskilometers) en meer tevreden reizigers in het openbaar vervoer (gemeten in klanttevredenheid). Ons doel is bij klanttevredenheid 0,1 hoger uit te komen dan het landelijk gemiddelde en een reizigersgroei van ten minste 1% per jaar te bereiken.
Door middel van aanbestedingen zoeken we een vervoerder die deze doelstellingen kan bereiken.
Het huidige budget voor openbaar vervoer is het uitgangspunt voor de concessies aangevuld met de in het coalitieakkoord gereserveerde gelden voor verbetervoorstellen openbaar vervoer (EHBOV). Door de afspraken van het IPO met de vervoerders (het Heerenveenakkoord van 17 juni 2008) wordt elke concessie afgesloten na 2008 niet meer geïndexeerd met de index van de rijksbijdrage (voorheen de BDU-index) en/of het provinciefonds maar met de zogenaamde Landelijke Bijdrage-Index (LBI) : één landelijke indexering voor de periodieke aanpassing van de vergoedingen van alle concessie-overeenkomsten, uitgesplitst naar techniek. Dit betekent dat vanaf 2021 een voorziening voor de indexering is opgenomen om het beschikbare budget gelijk te houden.
Operationeel doel | 2.5.1 OV concessies beheren en verlenen | |||||||||||||||
Indicator | Meeteenheid | Nulmeting | Begroot | Begroot 2019 | Begroot | Begroot | Begroot | |||||||||
OV-Klantenbarometer (algemeen) | 0 | 7,6 (landelijke cijfer) | Minimaal 0,1 hoger dan het landelijke | Idem | Idem | Idem | Idem | |||||||||
Reizigerskilometers | 0 | Gegevens 2017 | Groei van tenminste 1% | Idem | Idem | Idem | Idem |