Programmabegroting 2019

Bereikbaarheid

Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren

Toelichting

Het netwerkmanagement en verkeerskundig beheer bestaat uit een samenspel van een aantal dagelijks uit te voeren activiteiten. Om de veiligheid en de doorstroming op de provinciale wegen te verbeteren wordt vanuit de verkeerscentrale Hoofddorp 24 uur per dag, 7 dagen per week, het verkeer begeleid. Mocht het daarbij nodig zijn om het verkeer te sturen dan kan de verkeersoperator dit met behulp van Dynamische Route Informatiepanelen (DRIP’s) en verkeerslichten. Alle informatie over de doorstroming op de (vaar)weg en in het openbaar vervoer wordt doorgegeven aan landelijke databanken zoals de Nationale Databank Wegverkeergegevens (NDW) en Nationale Databank Openbaar Vervoer (NDOV) voor bus- en streekvervoer en Fairway Information Services (FIS) voor de vaarwegen.
Naast het sturen van het verkeer vindt objectbediening en -bewaking op verschillende manieren plaats. Vanuit de verkeerscentrale in Hoofddorp worden dag in, dag uit de Waterwolftunnel, Abdijtunnel en het Amstelaquaduct bewaakt. De bruggen en sluizen in beheer bij de provincie worden volgens de gemaakte bedientijden veelal lokaal bediend of vanuit het centrale bedienpunt De Kooy. Naast lokale bediening bedienen wij vanuit de bediencentrale in Heerhugowaard een aantal bruggen op afstand.
Indien voor werkzaamheden/evenementen verkeersmaatregelen op de provinciale (vaar)weg noodzakelijk zijn, is hiervoor toestemming van het Verkeerscoördinatiepunt (VCP) vereist en worden deze afgestemd binnen het samenwerkingsverband van alle (vaar)wegbeheerders in Noord-Holland, de RegioRegie. De aangevraagde verkeersmaatregelen worden op doorstroming, verkeersveiligheid, wet- en regelgeving en conflicterende werkzaamheden getoetst. Deze verkeersmaatregelen worden verwerkt in een systeem waardoor ook navigatiesystemen rekening kunnen houden met de beperkingen op de (vaar)weg. Werkzaamheden die effect hebben op de doorstroming worden vastgelegd op NHbereikbaar.nl.
Onze weginspecteurs staan dagelijks klaar voor een vlotte en veilige doorstroming op de provinciale wegen. Het belangrijkste onderdeel hiervan is Incident Management. Incident Management is het geheel aan maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk voor het verkeer vrij te maken nadat een incident heeft plaatsgevonden. Daarbij rekening houdend met de verkeersveiligheid, de behartiging van belangen van mogelijke slachtoffers en de beheersing van de ontstane schade. Om de aanrijtijd van de weginspecteur te verkorten zal in 2019 worden gewerkt aan de ontwikkeling van een app die het werkproces optimaliseert waardoor de aanrijtijd verbetert.
Indien een particulier of bedrijf gebruik wil maken van deze (vaar)wegen, veranderingen wil aanbrengen, werkzaamheden wil verrichten of een evenement wil organiseren is een vergunning, ontheffing of toestemming noodzakelijk.
Veiligheid op de weg in de wintermaanden is van groot belang. Zodra er gladheid wordt verwacht of is geconstateerd, staan onze gladheidsbestrijders paraat om de weg op te gaan, ook midden in de nacht. Informatie over het actuele strooiregime is te vinden op strooit.nu. Vanaf 2019 wordt gestart met het ontwikkelen van 'groen strooizout', gemaakt van sap uit bermgras. Het project, dat twee jaar geleden als idee bij ons begon, wordt mede gefinancierd door middel van een Europese Life-subsidie en zal gaan proefdraaien op de N504 bij Alkmaar.
Ons Servicepunt Provincie Noord-Holland vormt de schakel tussen inwoners en organisaties in de provincie en de ambtelijke organisatie. De medewerkers van het servicepunt staan 7 dagen per week, 24 uur per dag, klaar voor alle vragen, meldingen en klachten  die per mail en telefoon (gratis nummer: 0800- 0200600) binnenkomen.
In het Beleidskader Verkeersmanagement is “vlot en veilig door Noord-Holland” verder geoperationaliseerd. Hierin wordt als doel gesteld om 6% betere doorstroming en 10% betere betrouwbaarheid te realiseren. Eén van de maatregelen die bijdraagt aan dit doel is verkeerskundige optimalisatie van de verkeerslichten (VRI’s), oftewel verkeerskundig beheer.
Ter ondersteuning van bovengenoemde operationele activiteiten beschikken wij over een aantal steunpunten. Om deze steunpunten toekomst bestendig te maken zal vanaf 2019 worden geinvesteerd in het verduurzamen van de gebouwen en terreinen. Doelstelling daarbij is om de gebouwen en terreinen energieneutraal te maken.

Operationeel doel

2.4.1 Netwerkmanagement en verkeerskundig beheer uitvoeren

Indicator

Meeteenheid

Nulmeting
2017

Begroot
2018

Begroot 2019

Begroot
2020

Begroot
2021

Begroot
2022

Verbeteren doorstroming d.m.v. optimaliseren VRI’s

Percentage

6

6

6

6

6

6

Gemiddelde aanrijtijd weginspecteurs op incidenten (in minuten)

Aantal

28

30

30

30

30

30