Programmabegroting 2019

Bereikbaarheid

In stand houden infrastructuur

Onze rol

De provinciale infrastructuur is van groot economisch en  maatschappelijk belang. Instandhouding van deze infrastructuur is een van onze wettelijke kerntaken. Goed beheer en structureel onderhoud is hierbij het uitgangspunt, zie het coalitieakkoord. Wij volgen hierbij de principes van Assetmanagement, de provincie Noord-Holland is sinds 2015 ISO-55001 gecertificeerd. Wij maken bij de instandhouding van ons areaal onderscheid naar wegen (waaronder OV-wegen, fietspaden en bruggen), vaarwegen en  bediencentrales. Om de werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren maken wij jaarlijks een onderhoudsplanning, waarin wij zoveel mogelijk onderhoudsmaatregelen combineren met verbetermaatregelen.
De provincie heeft een zelfstandige rol als het gaat om het aanleggen en beheren van provinciale infrastructuur. Echter de provinciale infrastructuur maakt onderdeel uit van het totale netwerk van hoofd- en onderliggend wegennet. Samenwerking en afstemming met de andere (netwerk)partners is dan ook essentieel.

Samenwerkingspartners

Voor de instandhouding van onze infrastructuur zijn wij 10-jarige gebiedscontracten aangegaan met gebiedsaannemers. In totaal zijn er zes gebiedscontracten, waarmee wij het beheer en onderhoud vormgeven. Daarnaast stemmen wij onze werkzaamheden op het gebied van beheer en onderhoud af met Rijkswaterstaat,  Hoogheemraadschappen, MRA en gemeenten.

Prioriteiten

Opstellen Assetmanagement Visie en Strategieplan 2019-2023.
Afronding transitiefase van de laatste twee gebiedscontracten (5 en 6).
Afronding project Leeghwaterbrug
Afronding project brug Ouderkerk en N246-N244 trajectonderhoud en vervangen Beatrixbrug en Kogerpolderbrug.
Aansluiten bruggen en sluizen op de bediencentrale Heerhugowaard.

Omgevingsfactoren

Voor dit beleidsdoel gelden dezelfde omgevingsfactoren als voor 2.2.

Beleidsevaluaties

Tweejaarlijks wordt er landelijk een wegbelevingsonderzoek uitgevoerd. In 2019 streven wij naar een verbetering van de waardering ten opzichte van 2017.